Practice Marketing Day: een samenvatting

Vrijdag 09/12 had Steven zich ingeschreven voor een opleidingsdag “Practice Marketing Day” te Gentbrugge. Doel van de opleidingsdag was om meer te weten te komen en zaken op te pikken voor een optimalere communicatie omtrent al hetgeen dat met onze praktijk te maken heeft.

Het was zeker en vast een leerrijke dag! Bepaalde adviezen nemen we zeker ter harte. Er zijn voldoende actiepunten waar we mee aan de slag kunnen om onze praktijk te optimaliseren!

Deze blog is er bijvoorbeeld al eentje van 😉 .

Gemiste kans?

Helaas is er echter ook een gevoel van een gemiste kans… Om het met de woorden van de docent te benoemen: er zijn 3 excuses om niet aan “marketing” te doen .

Die excuses zijn tijd, geld en excuses. Tijd (en mijn broek) heb ik deels versleten, geld misschien ook wat verscheten en excuses : tja…

Hoezo een gemiste kans?

Een gemiste kans op diverse vlakken?

  1. Er is een gezegde dat zegt: “Schoenmaker-blijf-bij-je-leest” .

Ongeveer 1/4 van een dag social media binnen deze opleidingsdag terwijl er binnen dezelfde organisatie een ganse dag over het topic georganiseerd wordt is voor mezelf wat overkill. Als het niet een core-business is dan kan de tijd zeker en vast anders gespendeerd worden.

Erendiz Ates neemt de opleiding “social media guidelines” zeker ter harte en met kennis van zaken. Ongeveer 1/4 van een dag social media binnen deze opleidingsdag is dan net van het goede teveel.

" Ken je doelgroep".

2. Ken-je-doelgroep (deel 1)

Kinesitherapie is een streng gereglementeerd en gereguleerd beroep.

Hoe attesteringen en betalingen werken binnen kinesitherapie is essentieel om te begrijpen om een opleiding als deze ten volle te kunnen benutten. Het leidt tot misschien tot adviezen die in se niet toegelaten zijn binnen onze beroepsgroep.

3.  Ken-je-doelgroep (deel 2)

Het laatste maar het meest belangrijke punt : de verouderde visie op een consultatie bij kinesitherapeut.

 

Zeer kort samengevat was het idee van een eerste consultatie aangebracht tijdens de opleiding als volgt:

  • Klant komt binnen.
  • Probleem wordt besproken met klant en er wordt samen bekeken welke oplossing er vanuit de praktijk kan gegeven worden. Klant kiest een oplossing o.b.v. aanbod.
  • Eventueel nog bekijken welke extra zaken we nog aan onze klant kunnen verkopen die kunnen helpen in zijn oplossing.

Als dit model zou werken: zouden we dan nog zoveel chronische klachten zien? Als dit model zou werken: hoe kan het dan dat het aantal nek-, rugklachten blijft stijgen om nog niet te spreken van andere klachten?

Deze manier van werken is achterhaald maar (helaas dus) nog steeds in hoofden aanwezig. Deze manier van consultatie doen is NIET “SAMEN MET” … Dit is geen “shared-decision-making”

Om een analogie te maken: een huidige kinesitherapiepraktijk werkt niet zoals een restaurant waar je een gerecht kan kiezen uit een menukaart zonder aanpassingen.

Wat is dan wel "shared-decision-making" ?

Wat is dan wel “SAMEN MET” ? Wat is wel “shared-decision-making”?

Hieronder een zeer korte impressie

  • Persoon (niet een klant) komt bij een therapeut.
  • Probleem van jou als persoon wordt terdege bevraagd.
  • Wat is de impact van het probleem op jezelf?
    • Hoe voel jij je hierbij?
    • Wat denk je zelf dat het probleem zou kunnen zijn dat je klacht veroorzaakt?
    • Welke beperkingen ervaar je zowel in je dagelijkse activiteiten als sociaal?
  • Zie je zelf een oplossing? Zo neen, welke opties zijn er mogelijk vanuit onze expertise binnen het kader wat voor jou belangrijk is?
  • Welke aspecten voor je revalidatie kan je in jouw situatie ingepland krijgen? Hoe zie jij je revalidatie en vooral: hoe zou herval kunnen voorkomen worden?

 

Bovenstaande manier van werken is “SAMEN MET”; deze manier van werken wordt zoveel mogelijk aangeleerd aan onze nieuwe generatie therapeuten en vindt hopelijk ook zijn intrede bij anderen.

Hierbij sta jij als persoon volledig zelf aan het roer. Je bent niet beperkt tot de mogelijkheden die worden aangeboden maar je gaat in overleg met een kinesitherapeut op zoek naar WAT WERKT VOOR JOU OP ALLE VLAKKEN.

Om de analogie met het restaurant door te trekken: de hedendaagse kinesitherapeut werkt dan eerder zoals een restaurant waarbij de ingrediënten op maat van de persoon worden samengevoegd tot een gerecht op ieders persoonlijke smaak gericht. Je moet geen vooraf bepaald gerecht uit een kaart kiezen…

 

De eerste manier van consultaties houden is niet meer anno 2022 maar wel eerder de jaren (vul zelf in voor 2005).

Binnen het “ken-je-doelgroep”-principe is het voor mezelf een gemiste kans om te vertrekken vanuit een verouderde visie van consultaties in een dag zoals deze om onze werking te optimaliseren binnen een consultatie.

Wat betekent dit voor iemand die bij ons komt?

Binnen onze praktijk werken wij volgens de 2de methode. Hierbij plaatsen wij jou effectief aan het roer staan van je herstel.

Heb je graag onze ondersteuning? Neem dan zeker contact met ons op via ons afsprakenformulier. Wil je eerder weten wat we doen, neem dan zeker een kijkje bij onze behandelingen. Of wil je liever weten wie we juist zijn? Kijk dan op de pagina van onze teamleden.

Conclusie?

Het was een fijne, interessante en zeker leerrijke dag met tal van tips die we kunnen meenemen! De “gemiste kansen” zijn eerder “kansen om bij te schaven” .

Eveneens was het zeker fijn om andere collega’s terug te zien in deze mooie setting.

Bedankt SmartEducation voor de organisatie van deze dag!